Zamora - Reisverslag uit Zamora, Spanje van Henry Schiphorst - WaarBenJij.nu Zamora - Reisverslag uit Zamora, Spanje van Henry Schiphorst - WaarBenJij.nu

Zamora

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Henry

29 Maart 2015 | Spanje, Zamora

Na de sneeuw koude wind. Ik heb te weinig kleren aan. Doordat we klimmen komen we meer sneeuw tegen. De wind is koud, gevoeld waarde -3
Veel water over de paden maar met een stok lukt het mij om met droge voeten aan de overkant te komen. We komen in een klooster, het is er koud. Ze stoken de houtkachel in de gezamenlijk ruimte en in de slaapzaal. Er wordt heerlijk voor ons gekookt, we zijn met 14. Heel gezellig, de mannen die ons verzorgen zijn heel enthousiast. Ze vragen een eigen bijdrage.
Woensdag 25 mrt. Ik wordt om 6 u wakker van de kou. Ik denk dat het die nacht 5 gr. Gevroren heeft ik heb geleerd van gisteren en heb alle kleren aan die ik bij me heb en de hele dag heb ik het niet echt warm. We klimmen van 800 naar 1150 hoogte. Het is koud en de wind is stormachtig. De Zweedse was bang dat ze weg waaide! Ze is denk ik 1.55m en ze weegt 41kg. dus niet zo gek. Die avond waren we heel moe?
Donderdag, we gaan op naar Salamanca! De helft van onze tocht zit erop! Weer alle kleren aan. De wind lijkt wat naar het westen te draaien. De herberg is tussen 12 en 13 uur open dan kun je de rugzak afgeven en Salamanca ontdekken.
Dit is wat we willen maar dan moeten we 24 km lopen in vier en en half uur. In mijn hoofd wil ik ditniet ikemmer met mezelf. Op het moment dat ik besluit de uitdaging aan te gaan, loop ik als eentrein. Het is te koud om lang te rusten, dus we stomen door.
Aan de rand van Salamanca staat het Jacobs kruis. Nog even en we zijn aan de rand van de stad. Ik veeg even een traantje weg het ontroerd me dat we dit hebben gehaald in goede gezondheid, dat we dit konden doen!
We laten de bagage achter, het is half een en gaan de stad in. Naar matede middag vordert voel ik hoe moe ik ben. Het is fijn te merken dat mijn lijf deze inspanning aankan, maar dan niet te vaak, het kostte mij te eel energie. Maar......ik heb het gehaald.
In de stad nemen we afscheid van de Duitsers en morgenochtend van de Zweedse.
Vrijdag 27 mrt.
Vandaag kan ik te minder kleren toe. Het is heerlijk weer. De
wandeling is saai, zoals eigenlijk de laatste dagen. De etappe is niet lang en we komen vroeg aan in de albergue. Er wordt gewassen en lekker buiten gezeten. Het is er heel eenvoudig, kost ook maar €5. We maken een salade en eten heerlijk.
Een Nederlander en een van oorsprong Tjechische kruisen ons pad. We liggen als haringen in een ton! In het dorp is een kleine bakker die heerlijke cocosmacronen heeft mmmmmm.
Zaterdag 28
We gaan op pad met dichte mist. Later komt de zon door en is het heerlijk warm. De meeste municipal albergue zijn gesloten. De wandelaars geven geen of weinig eigen bijdrage, dit klopt zie ik met eigen ogen.een van de Denen heeft als motto zo goedkoop mogelijk wandelen.
Particulieren springen in het gat, het zijn mooi verzorgde albergue natuurlijk wel wat duurder. Vandaag betalen we €12, ontbijt €3 en wassen €2. We worden ontvangen met wijn, brood en stukjes worst. Een jonge vrouw hangt mijn was op, tegen de buitenmuur op straat hangt de waslijn. Ze wil de was ook afhalen en opvouwen maar dat gaat me te ver.
We zitten op straat in de zon.
De dorpjes zijn klein, met heel mooie huizen maar er staat ook veel te koop wat verpouperde huizen.
We horen dat witte donderdag en goede vrijdag hier feestdagen zijn, dus is er veel gesloten.
Zondag 29
Vandaag eenlangere etappe34km. De klok gaat vooruit dus voor ons gevoel moeten we vroeg op. De zon is nog niet op maar wij zijn op pad. Mooie slingerwegen wat bos en later veld met graan of braakliggend. In Zamora begint om 17.30u een optocht " jesus wordt ingehaald in Jerusalem"
Zamora heeft met Sevilla de mooiste optochten in de goede week. Elke dag is er iets te doen.dus we gaan kijken. Het geheel valt een beetje tegen. Het is wel heel druk kinderen met palmbladeren en een beeld van Jesus op de ezel. Ik had minstens een echte verwacht maar het heeft wel wat om dit te zien.
Deze afstand lopen is me meegevallen. Lang niet zo moe als de eerste weken.
Er is veel gedoe over waar we morgen kunnen slapen. Is dat na 20km of moeten we er 40lopen?
Dat is iets voor de volgende keer.
Veel groetjes ons beiden en we lopen nog even gezellig verder oké ?
Op naar Santiago. We hebben er nu 596 opzitten en we moeten er nog 412 en 150 naar muxia. Laten we hopen in goede gezondheid. Hier en daar wat pijntjes maar dat druk de pret niet.



  • 29 Maart 2015 - 21:21

    Harold En Mia:

    Ben nog steeds een beetje jaloers op jullie. Fijn dat alles goed gaat en de laatste kilometers krijg je vleugeltjes zegt men. Geniet van de wandeling. Liefs uit Javea

  • 29 Maart 2015 - 21:37

    Miep:

    Beste en soms koude luitjes. Zo te lezen een zware etappe geweest voor jullie aangezien het weer niet mee werkt, zal zeker nu langzaam aan warmer worden aangezien het voorjaar is. Met al dat lopen en je spullen mee gedragen moeten jullie nu wel fitter zijn. Toch fijn dat jullie Pasen vieren in Katoliek Spanje, neem aan dat Julie wel meer optochten zien in de dorpjes.
    Hoop dat het lopen wat gemakkelijker wordt met al die afstanden. Gezien wat jullie al gedaan hebben en wat nog voor de boeg ligt zijn jullie zeker nog een maand op pad. Geniet ervan, lijkt mij een mooie ervaring.
    Maandag ochtend hier, de zon schijnt, vandaag wordt het weer 25C maar wij gaan de herft in, de nachten worden kouder en de bladeren beginnen te vallen.
    Groetjes Miep

  • 30 Maart 2015 - 10:40

    Lenneke Nicolaes:

    Heb superrespect voor jullie! In gedachten loop ik mee... heel veel suc6 met de verdere tocht!

  • 01 April 2015 - 14:14

    Koen:

    Hoi Mam en Henry, vandaag weer eens goed op jullie kaart gekeken..... Wat een T ...end hebben jullie al gelopen!!!! Succes en geniet van de reis. Koen

  • 01 April 2015 - 21:03

    Paul En Ien :

    Hallo Anne en Henri,

    Fijn om jullie reisverslagen te lezen.
    Wij geven Olivia in Voerendaal extra knuffels van jullie!!!
    Geniet ervan.
    Fijn dat jullie dit samen kunnen doen
    Groetjes van Paul en Ien.

  • 01 April 2015 - 21:55

    Riet:

    Hoi Anne en Henri,

    Super dat jullie al over de helft zijn en alles nog goed gaat, dat is zeker een traantje waard
    Om te beseffen dat jullie dit nog kunnen.
    Het lijkt me allemaal heel speciaal, wij wensen jullie voor de komende kilometers heel veel
    Succes. Hopelijk geen regen meer.

    Groetjes Louis Riet

  • 03 April 2015 - 14:25

    Marie-Thérèse :

    Super trots op jullie. Fijn om jullie verhalen te lezen en zo jullie tocht te volgen.
    Groetjes en chapeau vanuit Maastricht

  • 03 April 2015 - 15:32

    Erik:

    Ha pap en Anne

    Respect met een hoofdletter R. Geniet van al het moois en de leuke reacties op jullie stukjes. Jullie zijn niet pas op de helft, maar AL over de helft.

    Grt Tatjana, Eri, Tessa en Koen

    PS Koen vindt het tijd dat jullie terug komen, hij mist jullie stiekem toch wel......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Zamora

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 April 2015

Santiago

09 April 2015

Ourense

04 April 2015

Avondje uit eten

03 April 2015

Weer mooi weer

29 Maart 2015

Zamora
Henry

Actief sinds 25 Feb. 2015
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 8097

Voorgaande reizen:

25 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

01 Maart 2015 - 01 Mei 2015

Wandelen naar santiago

Landen bezocht: