Zafra - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Henry Schiphorst - WaarBenJij.nu Zafra - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Henry Schiphorst - WaarBenJij.nu

Zafra

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Henry

10 Maart 2015 | Spanje, Sevilla

Lieve mensen,
Heb je veel tijd om te schrijver en is de site uit de lucht. Maar....
We zijn gisteren in Safra gearriveerd en hebben dus vandaag onze eerste rust cq verveeldag.
In tegenstelling tot ons laatste bericht hebben we dus toch twee routes aan elkaar gebreid. Wat tegen valt is dat als je vroeg in een refuge arriveerd wij de rest van de dag moeilijk om krijgen. De refuge's zijn sober (terecht voor een pelgrim), het betekend dat je onder op een stapelbed ligt. Soms heb je een stoel en er is meestal wel een gezamenlijke ruimte. De dorpjes zijn klein en sober, dus ook niet veel te beleven. Een keer hebben we gekookt en hebben we de keuken tot groot plezier van de beheerder schoon achter gelaten. Kregen we dekens voor!
Dus we dachten toen we al om 11.15u arriveerden we gaan door! We moetenhet een keer uitproberen. Inkopen gedaan een lekkere kop koffie gedronken (1€) en op pad gegaan. Het begin is natuurlijk niet zo zwaar ondanks de 14 km. Die we al gelopen hadden. Na de laatste pauze en nog 8 km voor de boeg ging het lich uit. Veel gerust om ons einddoel te halen, het was op het tandvlees. moeilijk pad naast een provinciale weg. De wegen zijn niet druk, om de 5 min een auto. In totaal dus 39 km gelopen.Het boekje geeft de afstand aan vanaf de rand van het dorp ligt de slaapplek ongunstig loop je zo nog een aantal meer.
In het oude klooster waar we sliepen, we hadden een 2 pers. Kamer met stapelbed was de vloer steen en steen koud. Heel naar aan de voeten. De dag erna een 25km. en dat voel ik / we in ons lijf. Dus we proberen nu de routes anders in te delen maar dat lukt gewoon niet altijd omdat er geen of een te klein dorp op de route ligt.
De natuur is niet echt afwisselend. De ene keer veel bomen dan weer een heel kaal stuk.....en de zon schijnt op ons bolletje!!!!
Verbrande kuiten en oorschelpen dus vandaag toch maar wat zonnebrand gekocht. We worden wijzer, alles heeft zijn tijd nodig.
Bloeiende Mimosa gezien en geroken heerlijk, ik heb iets met die
struik. De eerste bloeiende amandelbomen geroken, ja dat zijn de krenten in de pap. De grond heeft verscheidene kleuren van wit tot rood. De weidsheid is geweldig. We liepen door veel akkerbouw en de heuvels liggen aan de rand van de horizon.
De boerderijtjes verscholen achter wat bomen, een duffe hond en soms echte waakhonden, wat een kabaal maken die beesten.
We lopen km zonder iets of iemand te zien, kun je je bij ons niet voorstellen. Laatste dag een echtpaar uit Noorwegen en Duisland getroffen. Ieder loopt zo zijn eigen tempo. Soms zie je ze nog een keer als hij of jij rusten en soms zie je ze niet meer.
Het is toch heel vaak gewoon kilometers maken. Soms moeten we een beekje over en.....ik en stapstenen.....een wat losse en ik donder erin, dus nu ook weer. Maar met een natte voet verder gegaan. Veel ooievaars gezien en gehoord. Wat opvalt is dat we weinig dieren en vogels zien. Zegge en schrijven een haas gezien.
Henry is weer zo ongelukkig!! Nu gaat het beter met zijn rug heeft hij een ontstoken teen. Dus baden in soda water. Ook zo'n leuke klus om daar aan te komen! Zonnebrand krijg je alleen bij de apotheek en die is zo leuk uitgerust. Nog alles in houten kasten een beetje donker, geweldig.
Safra is een klein stadje met een leuke kleine kern. We hebben een mooi hotel met op het plein de "Big Ben" gelukkig is hij vanaf 24 u stil. Maar het heeft ook wel wat dat bronzen geluid van de klokken.
Vanochtend foto's gemaakt, lekker gegeten daarna nog wat rond gelopen en nu uitrusten voor morgen. Eten is pas na 20u.
We hadden ons verheugd dat we hier onze spullen konden wassen maar niks hoor niet in het hotel en nergens.
Zo...jullie zijn weer bijgepraat tot zaterdag of zondag dan doen we heeeeel daftig, hebben we een PARADOR In Merida geboekt voor twee dagen! Wie doet ons wat. Er is een zwembad bij maar wij hebben geen spullen dus....in ons nakie? zullen ze niet leuk vinden! We zien wel, nu weer eerst drie dagen lopen. Na Merida wacht ons weer een klus van 30 km.
Totaal tot nu toe 154 km lopen.
Groetjes en we hopen dat het jullie goed gaat en sturen jullie elke dag wat zon.
Anne. / Henry.

• 13 Maart 2015 - 20:24

Marie-Thérèse :

Hallo
    Vanuit een zonnig Maastricht neem ik mijn hoed in de hand en maak een diepe buiging . Ik volg jullie.
    Jullie zijn kanjers.
    Geniet van het wandelen, de natuur en van elkaar.... en alle andere dingen.

• 15 Maart 2015 - 13:01

Ina Terlouw:

Hoi Anne en Henry,
    Best zwaar als ik het zo lees. Maar ook mooi.
    Dank voor de zon, die hebben we hier de afgelopen week gehad, vanaf gister (zaterdag) is hij in Zuid Holland weer verdwenen, maar wat ze hebben gekregen was mooi.
    Een leerzame toch als ik het tussen de regels door lees.

geniet ze en Henry sterkte met je teen

Ina

• 20 Maart 2015 - 16:47

Maaike Verschuren:

Hallo Anne en onbekende Henri
    Van Marie-Therese jullie adres gekregen daarom volg ik jullie nu. Wat hebben jullie al veel gelopen. En ontberingen afwisselen met een verwen parador is een goede afwisseling denk ik. Van Joke het boekje van Shirley Maclaine gelezen over haar sprituele tocht naar Compostella. Van anderen ook de verhalen gehoord. Leuk om de ervaringen te lezen die verschillende mensen beleven tijdens de tocht. Ik hoor nog niets over blaren en enge honden en wandelstokken.
    Warme groet,
    Maaike